۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

Water is life and life is the first human right

آب حیات است و حیات اولین حق بشر*
در تاریخ کشور من،ایران، آب عنصری مقدس بود.«آناهیتا» الهه آب و نگهبان زندگی،پاکی،باروری و حاصلخیزی،پس پاس داشته می شد و نگاه به آن «نگاه احترام متقابل »بود.
هرودت می نویسد که ایرانیان ،مردمانی هستند که برای آب تقدس قائلند و در آب که آن را مظهر پاکی می شمرند ادرار نمی کنند.
اما این روزها در کشور من، ایران، هم تقریبا مثل همه دنیایی که در آن زندگی می کنیم به دلیل «نگاه سلطه بر طبیعت» و«شهوت»توسعه که عارضه نامبارک مدرنیزم است،آب ها آلوده شده و می شوند و بشرعلیرغم رشد جمعیت منابع آب خود را مدیریت نکرده و هنوز هم نمی کند.
هنوز هم پسماندها به رودخانه ها ،دریاها و اقیانوس ها ریخته می شود.در بهره برداری از منابع هنوز هم اولویت پنهان بهره برداری است و نه مواظبت و نگهداری پایاپای.منابع باقیمانده با بی توجهی مدیریت نمی شود و سدسازی بی رویه و مطالعه نشده رودها را می خشکاند و برداشت بی رویه و بدون توجه به جایگزینی از منابع موجود زیرزمینی آب ،هم ما را بیشتر و زودتر و بی دفاع تر در معرض بحران کم آبی و بی آبی قرار می دهد.
در کشور من ،ایران و در شهر من، تهران که پایتخت کشورم است ،جسدی آنقدر در منبع آب شرب مردم می ماند تا متلاشی می شود و غیر قابل شناسایی،تعدادی از مردم آن منطقه شهری که از این آب نوشیده اند، مشکلات گوارشی پیدا کرده و راهی بیمارستان می شوند(یکی از همکارانم که مردی حدود60 سال است از این جمله بود)اما کسی به روی خودش نمی آورد.
در کشور من ،ایران، تنها وزیر زن کابینه که وزیر بهداشت است ،امروز از ناسالم بودن آب شرب و آلودگی آن صحبت می کند و فردا در اثر فشار مجبور به تکذیب می شود.
در کشور من ،ایران، دریاچه «ارومیه» که از منحصر به فردترین دریاچه های دنیاست و تنوع اکولوژیکی خاص دارد به دلیل ساختن سدهاي مطالعه نشده و نيز ساختن پلی از میان دریاچه و لحاظ نشدن یا در اولویت نبودن نگاه مواظبت کننده در معرض خشک شدن قرار می گیرد و پرندگان مهاجر و موجودات دریایی منحصر به فردش در معرض اجبار به ترک زیستگاه و نابودی قرار می گیرند.
امروز که روز آب است؛ تنها می خواهم به بشر فراموشکار این روزها تقدس آب و زندگی ای که می آفریند را یادآوری کنم.شاید امروز هم برای جبران اینهمه خرابی و خسارت به بار آمده دیر باشد.دعا می کنم هنوز فرصتی برای جبران باقی مانده باشد!
*این پست به مناسبت روز آب و در پاسخ به فراخوان آمده است.

۳ نظر:

  1. درود بر شما و سپاس از توجه به گرایه های محیط زیستی ...
    امید که روح پاک آناهیتا همواره نگه دارتان باد ...

    پاسخحذف
  2. سلام
    چه تاريخي رابه عنوان روز آب در نظر گرفته شده است؟ در اينترنت سرچ كردم ظاهرا" 13 اسفند است درسته؟
    ضمنا" متشكر از متن زيبايتان

    پاسخحذف